Prikkelen en uitdagen

Eén van de docenten die met haar leerlingen de VMBO Carrousels in de praktijk ontdekte is Moon Zijp. Als docent techniek bij Vonk geeft ze les aan de onderbouw. Met drie klassen van het tweede leerjaar doorliep ze carrousel 6, Domotica. Wat zijn haar ervaringen met de VMBO Carrousels? Moon: “Prachtig dat bedrijfsopleidingen de tijd en moeite nemen om een totaalpakket samen te stellen.”

Domotica is het met slimme apparaten werken zodat je bepaalde handelingen in huis kunt automatiseren. Een goed voorbeeld van domotica is het automatisch inschakelen van de verwarming wanneer je naar huis rijdt van werk. Kortom, er zijn veel leuke aanknopingspunten om in de klas mee te experimenten. In overleg is de carrousel breder ingestoken zodat het beter aansluit op de leerlingen en de groepsgrootte. Moon: “De basis van ons project vormde de carrousel domotica en we hebben deze met elkaar aangepast op de behoefte van onze leerlingen en ook op het aanbod van het leerbedrijf.  Een thema als domotica raakt niet alleen techniek, maar bijvoorbeeld ook natuurkunde. Door de lesstof met andere vakken te integreren geeft de carrousel de verdieping in ons techniekprogramma die het verdient. Dat betekent dat ik met mijn collega’s moet afstemmen hoe we de lesstof aan leerlingen aanbieden.”

Maatwerk

Afstemming tussen docenten is dus belangrijk, net als het contact met het betrokken leerbedrijf. In dit geval was dat Harry Meuge, leer-werkbegeleider bij IW (Installatie Werk) Nederland op locatie in Heerhugowaard. Harry: “Afhankelijk van de groep leerlingen en het moment kunnen we maatwerk leveren. Gaat de aandacht uit naar elektra? Prima, dan sluiten we daarbij aan. Liever specifiek met zonnepanelen aan de slag met een klein groepje leerlingen? Helemaal goed, dan doen we dat.” Harry: “Ik begeleid monteurs in opleiding in elektrotechniek en installatietechniek. Daarnaast maak ik deel uit van het team dat zich bezighoudt met werving en promotie van de opleiding; we zoeken verbinding met scholen, we zijn te vinden op beurzen en we organiseren open dagen. Dit alles natuurlijk met het doel om jonge mensen kennis te laten maken met techniek. Het liefst zouden we zien

dat elke leerling tijdens zijn schoolcarrière een paar keer écht in aanraking komt met techniek. Is het niets voor jou? Dat kan natuurlijk. Heb je wel belangstelling? Dan laten we je heel graag zien wat er mogelijk is. En soms werkt het ook andersom: pas als leerlingen begrijpen wat er allemaal mogelijk is en hoe breed de technische sector is, dan ineens zie je dat ze geïnteresseerd raken.”

Betekenisvol

Met het maatwerk dat wordt geboden ziet Moon voor haarzelf en haar collega’s zeker meerwaarde in de carrousels. Ze kijkt enthousiast én met een kritische blik terug op deze eerste ronde. Moon: “Als docent ligt er een mooi aanbod binnen handbereik waar je relatief gezien weinig tijd aan kwijt bent; prachtig dat bedrijfsopleidingen de tijd en moeite nemen om een totaalpakket samen te stellen. Bovendien kun je je leerlingen met dit concept een betekenisvolle leerervaring geven, waarbij ze worden geprikkeld en uitgedaagd en ze laat zien wat techniek nog meer in petto heeft. De carrousels sluiten aan op onze leerdoelen, op loopbaanoriëntatie én ze zijn gericht op de toekomstige leefwereld van onze leerlingen. En dat ook nog eens op een aansprekende manier. We willen uiteindelijk allemaal iets vinden dat bij ons past en dat gunnen we onze leerlingen vanzelfsprekend ook. En laten we niet vergeten dat alle vmbo-leerlingen veel potentie met zich meedragen. Er zitten tenslotte veel jongeren tussen die met hun handen de mooiste dingen tot stand brengen waar wij als samenleving op zitten te wachten.”

Prikkelen en uitdagen

Moon en Harry gaan ervoor om zoveel mogelijk leerlingen te helpen op weg naar hun toekomst. De een doet dat op de middelbare school, de ander in de praktijk. Harry: “Bij sommige jongeren zie je letterlijk het kwartje vallen zodra we ze rondleiden op de bouwplaats. Thuis ervaren we het gemak van warm water en lampen die automatisch aan en uit gaan; dat valt niemand meer op. Maar als je ziet hoe het gemaakt wordt en wat daarvoor nodig is, dan ontvouwt zich ineens een complete wereld achter zo’n betonnen muur of vloer. Daarnaast biedt persoonlijk contact op zo’n dag ruimte om vragen te stellen die je anders misschien niet durft te stellen of waarop je via internet geen antwoord vindt. Denk aan vragen als ‘wat kan ik hiermee verdienen?’ of ‘hoe werkt dat, als zelfstandige aan de slag gaan?’. Op dat soort momenten heb je de kans om een heel waardevol zaadje te planten. En dat doen we met alle plezier!

De VMBO Carrousels
In het voorjaar van 2022 is een kant en klaar aanbod van technische modules voor vmbo-leerlingen geïntroduceerd: de VMBO carrousels. Een carrousel bestaat uit een set praktische opdrachten die worden uitgevoerd op de eigen school, bij een (leer)bedrijf en op het mbo. Het aanbod is zowel breed als verdiepend, van carrousels die de werelden van techniek introduceren tot uitdagende carrousels. Inmiddels staan er bijna dertig carrousels online en hebben de eerste groepen leerlingen én hun docenten kennisgemaakt met het aanbod. Ga hier direct naar het aanbod van de VMBO Carrousels.